CONJUNCTIONS/ CONJUNCIONES

 CONJUNCTIONS/ CONJUNCIONES

Definition: Conjunctions are used to join clauses, phrases, and words together for constructing sentences. Conjunctions make a link between/among words or groups of words to other parts of the sentence and show a relationship between/among them.

Las conjunciones se utilizan para unir cláusulas, frases y palabras para construir oraciones. Las conjunciones establecen un vínculo entre palabras o grupos de palabras con otras partes de la oración y muestran una relación entre ellas.





COORDINATING CONJUNCTIONS


💬Coordinating Conjunctions are words used to connect words, phrases, and independent clauses. We use coordinating conjunctions when we want to put equal emphasis on the words, phrases, or independent clauses that we are connecting. / Las conjunciones coordinantes son palabras que se usan para conectar palabras, frases y cláusulas independientes. Usamos conjunciones coordinantes cuando queremos poner el mismo énfasis en las palabras, frases u oraciones independientes que estamos conectando.

COORDINATING CONJUNCTION (FANBOYS)

PURPOSE/PROPÓSITO

ESPAÑOL

EXAMPLE SENTENCE

For

 

 

 

Para

To show reason.

indicates causation: “We left a day early, for the weather was not as clement as we had anticipated.” /

Para mostrar la razón.

indica causalidad: “Salimos un día antes, porque el clima no fue tan bueno como habíamos anticipado”.

She bought a mango, for she was hungry. / Ella compró un mango, porque tenía hambre.

And

 

 

Y

To add information.

juxtaposes two or more items without specifying a relationship between them: “neorealism, neoclassical realism, and realist constructivism”; “Mearsheimer subscribes to one approach, and Waltz argues for another.”

Para agregar información.

yuxtapone dos o más elementos sin especificar una relación entre ellos: “neorrealismo, realismo neoclásico y constructivismo realista”; “Mearsheimer se suscribe a un enfoque y Waltz aboga por otro”.

Desiree lives in Alaska, and she is a park ranger at the National Forest there. / Desiree vive en Alaska y es guardabosques en el Bosque Nacional allí.

Nor

 

 

Ni

To add negative information.

supplements a previously stated negation: “neither fish nor fowl”; “The results did not confirm the hypothesis, nor did they suggest any particular alternative explanation.”

Para agregar información negativa.

complementa una negación previamente declarada: “ni peces ni aves”; “Los resultados no confirmaron la hipótesis, ni sugirieron ninguna explicación alternativa en particular”.

He does not enjoy eating vegetables, nor does he enjoy eating fruit. / A él no le gusta comer verduras, ni le gusta comer frutas.

But

 

 

Pero

To show contrast.

signals a contradiction, caveat, or other tension: “this oft-cited but inaccurate account”; “There was no precedent for such an approach, but the team forged ahead.”

Para mostrar el contraste.

señala una contradicción, advertencia u otra tensión: “este relato frecuentemente citado pero inexacto”; “No había precedentes de tal enfoque, pero el equipo siguió adelante”.

The class was difficult, but everyone ended up receiving a passing grade. / La clase fue difícil, pero todos terminaron recibiendo una calificación aprobatoria.

Or

 

O

To give a choice.

indicates alternatives: “Give me liberty or give me death.”

Para dar a elegir.

indica alternativas: “Dame la libertad o dame la muerte”.

We can see a horror movie, or we can see an action movie./ Nosotros podemos ver una película de terror, o podemos ver una película de acción.

Yet

 

Aún

To show concession or to contrast.

like "but," means “nevertheless” or “in spite of” something: “There was no precedent for such an approach, yet the team forged ahead.”

 

Mostrar concesión o contrastar.

como "pero" significa "sin embargo" o "a pesar de" algo: "No había precedentes para tal enfoque, pero el equipo siguió adelante".

The test was difficult, yet everyone received higher than a “C” grade. / La prueba fue difícil, pero todos recibieron una calificación superior a una "C".

So

 

Así

To show result.

like "for," indicates reasoning or causation; while "for" indicates the cause, "so" introduces the effect: “The weather was not as clement as we had anticipated, so we left a day early.”

Para mostrar resultado.

como "para", indica razonamiento o causalidad; mientras que "for" indica la causa, "so" introduce el efecto: “El clima no fue tan bueno como habíamos anticipado, así que salimos un día antes”.

I was broke all week, so I had to eat Top Ramen for every meal. / Yo estuve arruinado toda la semana, así que tuve que comer Top Ramen en cada comida.

The words you’ll never forget! / ¡Las palabras que nunca olvidarás!

Coordinating conjunctions are limited to a few words that can easily be remembered with a simple acronym: FANBOYS

For

Para

And

Y

Nor

Ni

But

Pero

Or

O

Yet

Aún

So

Así

These are the seven words that are used as coordinating conjunctions, and they can easily be memorized. Keep in mind that some of these words might be used in other ways, but they are also the only words used as coordinating conjunctions. / Estas son las siete palabras que se usan como conjunciones coordinantes y se pueden memorizar fácilmente. Tenga en cuenta que algunas de estas palabras pueden usarse de otras maneras, pero también son las únicas palabras que se usan como conjunciones coordinantes.

Now, let’s go over the uses of these words, and the comma rules that go with them.

Ahora, repasemos los usos de estas palabras y las reglas de coma que las acompañan.

😎Connecting Two Words / Conectando dos palabras

Coordinating conjunctions can connect two words that serve the same purpose in a sentence (two verbs, two nouns, two adjectives, etc…). For this usage, we use the following structure: / Las conjunciones coordinantes pueden conectar dos palabras que sirven para el mismo propósito en una oración (dos verbos, dos sustantivos, dos adjetivos, etc.). Para este uso, utilizamos la siguiente estructura:

Word

Coordinating Conjunction

Word

Commas are not needed when only two words are being connected.

Las comas no son necesarias cuando solo se conectan dos palabras.

👉-For lunch I could have a cheeseburger or pizza. / Para el almuerzo podría comer una hamburguesa con queso o una pizza.

👉-The weather is cool yet pleasant. / El clima es fresco pero agradable.

👉-The children hopped and skipped to the park. / Los niños saltaron y saltaron al parque.

😎Connecting Two Phrases / Conectar dos frases

Coordinating Conjunctions can connect two grammatically equal phrases. For this usage, we use the same structure used for connecting two words. / Las conjunciones coordinantes pueden conectar dos frases gramaticalmente iguales. Para este uso, usamos la misma estructura que se usa para conectar dos palabras.

👉-He was nervous for the audition but excited for the possibilities. / Estaba nervioso por la audición pero emocionado por las posibilidades.

👉-We can drive to the pool or walk to the park. / Podemos conducir hasta la piscina o caminar hasta el parque.

👉-They were sweet little puppies and playful with kids. / Eran cachorritos dulces y juguetones con los niños.

😎Connecting Two Independent Clauses / Conexión de dos cláusulas independientes

When we connect two main clauses with a coordinating conjunction, we use the following structure: / Cuando conectamos dos oraciones principales con una conjunción coordinante, usamos la siguiente estructura:

Independent Clause

, (Comma)

Coordinating Conjunction

Independent Clause

👉-The kids got bored, so they went to the park. / Los niños se aburrieron, así que fueron al parque.

👉-Most video games are fun, but Minecraft is the best one! / La mayoría de los videojuegos son divertidos, ¡pero Minecraft es el mejor!

👉-The guests did not mind the delay, nor did they complain about getting a different room. / A los invitados no les importó la demora, ni se quejaron de tener una habitación diferente.

💭Pro Tip: Using coordinating conjunctions to combine independent clauses improves our writing by taking short, choppy sentences, and making them more complex. Compare the following two examples: / El uso de conjunciones coordinantes para combinar cláusulas independientes mejora nuestra escritura al tomar oraciones cortas y entrecortadas y hacerlas más complejas. Compare los siguientes dos ejemplos:

👉-I wanted to bake a cake. I went to the store. I bought flour and sugar. I bought chocolate frosting to go on top. I also got fresh strawberries to put on the cake. / Quería hacer un pastel. Fui a la tienda. Compré harina y azúcar. Compré glaseado de chocolate para poner encima. También compré fresas frescas para poner en el pastel.

👉-I wanted to bake a cake, so I went to the store and bought flour and sugar. I also bought chocolate frosting and fresh strawberries to go on top of the cake. / Quería hacer un pastel, así que fui a la tienda y compré harina y azúcar. También compré glaseado de chocolate y fresas frescas para poner encima del pastel.

The second example flows better and sounds more sophisticated. / El segundo ejemplo fluye mejor y suena más sofisticado.



Material complementario: Haz click aquí👈
Pulse aquí para ver el examen de esta clase: 👉Examen


SUBORDINATING CONJUNCTIONS


💭😎Subordinating conjunctions are essential parts of complex sentences with include at least two clauses, with one of the clauses being main (independent) and the other being subordinate (dependent).

There is only one rule to remember about using subordinate conjunctions:

A subordinate conjunction performs two functions within a sentence. First, it illustrates the importance of the independent clause. Second, it provides a transition between two ideas in the same sentence. The transition always indicates a place, time, or cause and effect relationship. For example: We looked in the metal canister, where Ginger often hides her candy. /

💬👍Las conjunciones subordinantes son partes esenciales de oraciones complejas que incluyen al menos dos cláusulas, siendo una de las cláusulas principal (independiente) y la otra subordinada (dependiente).

Solo hay una regla para recordar sobre el uso de conjunciones subordinadas:

Una conjunción subordinada realiza dos funciones dentro de una oración. Primero, ilustra la importancia de la cláusula independiente. En segundo lugar, proporciona una transición entre dos ideas en la misma oración. La transición siempre indica un lugar, tiempo o relación de causa y efecto. Por ejemplo: Miramos en el bote de metal, donde Ginger suele esconder sus dulces.

 

LIST OF SUBORDINATING CONJUNCTIONS

 

Comparison/

Comparación

 

Time/ Tiempo

 

Concession/ Concesión

 

Than

E.g. He is cleverer than I am. / Es más listo que yo.

 

Rather than

E.g. I chose to learn German rather than French. / Elegí aprender alemán en lugar de francés.

 

Whether

E.g. She was uncertain whether to stay or leave. / No estaba segura de si quedarse o irse.

 

As much as

E.g. He doesn’t earn as much as me./ Él no gana tanto como yo.

Whereas

E.g. Elliot is tall and blond, whereas his brother is short and has dark hair. / Elliot es alto y rubio, mientras que su hermano es bajo y tiene cabello oscuro.

 

After

E.g. Mary closed his diary after writing about that day’s events./ Mary cerró su diario después de escribir sobre los eventos de ese día.

As soon as

E.g. A baby deer can stand as soon as it is born. / Un ciervo bebé puede ponerse de pie tan pronto como nace.

As long as

E.g. You can use my car as long as you drive carefully. / Puedes usar mi coche siempre y cuando conduzcas con cuidado.

Before

E.g. He always feeds the dogs before he goes to school. / Siempre alimenta a los perros antes de ir a la escuela.

By the time

E.g. By the time ambulancemen arrived, he was unconscious. / Cuando llegó el personal de ambulancia, estaba inconsciente.

Now that

E.g. You can go and play now that you have finished your homework. / Puedes ir a jugar ahora que has terminado tu tarea.

Once

E.g. Once you learn it, you never forget./ Una vez que lo aprendes, nunca lo olvidas.

Since

E.g. Mary has danced since she was five. / Mary ha bailado desde que tenía cinco años.

Till

E.g. James lived with his parents till he was twenty – five. / James vivió con sus padres hasta los veinticinco años.

Until

E.g. You can stay on the bus until you reach London. / Puedes quedarte en el autobús hasta llegar a Londres.

When

E.g. Tom’s parents cheered for him when he crossed the finished line. / Los padres de Tom lo vitorearon cuando cruzó la línea de meta.

Whenever

E.g. Whenever we go abroad, we take as many pictures as possible./ Siempre que vamos al extranjero, tomamos tantas fotografías como sea posible.

While

E.g. While I was walking to the market, I met Jenny. / Mientras caminaba hacia el mercado, conocí a Jenny.

 

Though

E.g. Though it was raining, she went out. / Aunque estaba lloviendo, ella salió.

 

Although

E.g. Although the kitchen is small, it is well designed./ Aunque la cocina es pequeña, está bien diseñada.

 

Even though

E.g. Even though he’s a millionaire, he lives in a very small flat. / Aunque es millonario, vive en un piso muy pequeño.

Place/ Lugar

 

Condition/ Condición

 

Manner/ Manera

 

Where

E.g. This is the park where we played.

/

Ejemplo: Este es el parque donde jugamos.

Wherever

E.g. Wherever you go in the world, you’ll always find someone who speaks English. /

Ejemplo. Dondequiera que vayas en el mundo, siempre encontrarás a alguien que hable inglés.

If

E.g. If you leave, I will be lonely.

/ Si te vas, estaré sola

 

Only if

E.g. Only if a teacher has given permission is a student allowed to leave the room. / Solo si un maestro ha dado permiso, un estudiante puede salir del salón.

 

Unless

E.g. You won’t succeed unless you work hard. / No tendrás éxito a menos que trabajes duro.

 

Provided that

E.g. I was allowed to go off by myself provided that I promised to be careful. / Se me permitió salir solo con la condición de que prometiera tener cuidado.

 

Assuming that

E.g. I hope to go to college next year, assuming that I pass my exams. / Espero ir a la universidad el próximo año, suponiendo que apruebe mis exámenes.

 

Even if

E.g. Even if you have already bought your ticket, you will still need to wait in line. / Incluso si ya ha comprado su boleto, aún tendrá que esperar en la fila.

 

In case (that)

E.g. I have my umbrella with me in case it rains. / Tengo mi paraguas conmigo en caso de que llueva.

 

Lest

E.g. Study hard lest you should fail./ Estudia mucho para que no fracases.

How

E.g. She taught him how to play the piano./ Ella le enseñó a tocar el piano.

 

As though

E.g. They look as though they’re heading for divorce. / Parece que se están dirigiendo al divorcio.

 

As if

E.g. At sunset, the sun looks as if it is going down. / Al atardecer, el sol parece que se está poniendo.

Reasons/ Razónes

 

Relative adjectives/ Adjetivos relativos

 

Relative Pronouns / Pronombres relativos

Because

E.g. I love Matisse’s work because he uses color so brilliantly. / Me encanta el trabajo de Matisse porque usa el color de manera brillante.

 

Since

E.g. Since we’ve got a few minutes to wait for the train, let’s have a cup of coffee. / Ya que tenemos unos minutos para esperar el tren, tomemos una taza de café.

 

So that

E.g. I’ll go by car so that I can take more luggage. / Iré en coche para poder llevar más equipaje.

 

In order (that)

E.g. Do exercises in order that your health may improve. / Haz ejercicios para que tu salud mejore.

 

That

E.g. We eat that we may live. / Comemos para que podamos vivir.

 

As

E.g. We played chess all evening as we had nothing better to do. / Jugamos al ajedrez toda la noche porque no teníamos nada mejor que hacer.

That

E.g. She went to the school that my father went to. / Ella fue a la escuela a la que fue mi padre.

 

Whatever

E.g. I copied in my notebook whatever he wrote on the blackboard. / Copié en mi libreta lo que escribió en la pizarra.

 

Which

E.g. He developed the films which he had taken./ Reveló las películas que había tomado.

 

Whichever

E.g. Mary will eat chocolate cake or donut, whichever is delicious. / Mary comerá pastel de chocolate o donut, lo que sea delicioso.

Who

E.g. The person who made the mess needs to clean it. / La persona que hizo el desastre necesita limpiarlo.

 

Whoever

E.g. Whoever leaves last should turn off the light. / El último en salir debe apagar la luz.

 

Whom

E.g. He’s the man whom I met in Greece. / Es el hombre que conocí en Grecia.

 

Whomever

E.g. He was free to marry whomever he chose. / Era libre de casarse con quien quisiera.

 

Whose

E.g. She’s the student whose handwriting is the best in my class. / Ella es la estudiante cuya letra es la mejor de mi clase.



Material complementario: Haz click aquí👈
Pulse aquí para ver el examen de esta clase: 👉Examen   y 👉Examen 2

CORRELATIVE CONJUNCTIONS


Definition: Correlative conjunctions are pairs of conjunctions that correlate with each other to connect words or phrases that have more or less the same importance within the phrase.

Remember, correlative conjunctions are like a 'combination'. They come in pairs and they need to be in pairs to work, but they are split in the sentence.

Some of the most typical correlative conjunctions are: neither…nor, either…or, both…and, not only…but also, just as…so, not only…but, whether…or etc. /

Las conjunciones correlativas son pares de conjunciones que correlacionan la una con la otra para conectar palabras o frases que tienen más o menos la misma importancia dentro de la frase.

Recuerda, las conjunciones correlativas son como una ‘combinación’. Vienen en pares y hace falta que estén en pares para funcionar, pero están divididas en la frase.

Algunas de las conjunciones correlativas más típicas son: neither…nor, either…or, both…and, not only…but also, just as…so, not only…but, whether…or etc.

Correlative Conjunctions

 

Purpose

Español

E.g. / Ejemplos

Hardly … when

Emphasize that one action occurs just before another. It is a very interesting connector to tell stories or stories of past events.

 

Normally the verb of the action that occurred first is usually conjugated in the past perfect (past perfect), while the second would go in the past simple (past simple).

 

As for the adverb hardly, there are two possible positions in the sentence: either at the beginning of the sentence, or between the auxiliary have and the past participle. But hey! If you decide to put it at the beginning, don't forget to do a subject and verb inversion. Let's look at some examples:

Enfatiza que una acción ocurre justo antes que otra. Es un conector muy interesante para contar historias o relatos de eventos pasados.

 

Normalmente el verbo de la acción que ocurrió en primer lugar suele conjugarse en pasado perfecto (past perfect), mientras que el segundo iría en pasado simple (past simple).

 

En cuanto al adverbio hardly, existen dos posibles posiciones en la oración: o bien al principio de la frase, o entre el auxiliar have y el participio pasado. Pero ¡ojo!. Si decides colocarlo al principio, no olvides hacer una inversión de sujeto y verbo.

I had hardly closed my eyes when she came. / Apenas había cerrado los ojos cuando ella vino.

-Hardly had I started reading, when I fell asleep. (I had barely started reading when I fell asleep.)

-I had hardly started reading, when I fell asleep.

 

/

Hardly had I started reading, when I fell asleep. (Apenas había empezado a leer, cuando me quedé dormida).

 

I had hardly started reading, when I fell asleep.

 

>> Como ves, ambas opciones son perfectamente posibles y transmiten el mismo significado. Sin embargo, si prefieres la primera opción, no olvides invertir el verbo. De lo contrario, tu frase no será correcta.

Such … that

Connects two independent clauses in a way that applies a reason for an action.

Conecta dos cláusulas independientes de una manera que aplica una razón para una acción.

He is such a smart boy that he passes his math exams successfully. / Es un chico tan inteligente que aprueba sus exámenes de matemáticas con éxito.

Neither … nor

Connects two negative statements of equal weight.

Conecta dos afirmaciones negativas de igual peso.

Neither George nor his brother is very tall.

Love is neither bought nor sold. / Ni George ni su hermano son muy altos.

El amor no se compra ni se vende.

Whether … or

Connects two possible actions of a subject.

Conecta dos posibles acciones de un sujeto.

He must do it, whether he likes it or not. / Debe hacerlo, le guste o no.

As … as

Compares nouns using an adjective or an adverb.

Compara sustantivos usando un adjetivo o un adverbio.

He’s not singing as loudly as he can. / No está cantando tan fuerte como puede.

Rather … than

Presents a subject’s preference for one thing over another.

Presenta la preferencia de un sujeto por una cosa sobre otra.

I would rather go out than stay at home today. / Hoy prefiero salir que quedarme en casa.

Scarcely … when

This connector is exactly the same as the previous one in every way: it has the same meaning, it is also combined with when, it admits the same two positions in the sentence, it maintains the same inversion as hardly, and it is used with the same verb tenses.

Este conector es exactamente igual que el anterior en todos los sentidos: tiene el mismo significado, también se combina con when, admite las dos mismas posiciones en la frase, mantiene la inversión al igual que hardly y se usa con los mismos tiempos verbales.

Scarcely had I gone to bed when the doorbell rang. / Apenas me había ido a la cama cuando sonó el timbre.

 

- Scarcely had I reached the station, when the train left. (Apenas había llegado a la estación, cuando el tren se fue).

 

I had scarcely reached the station, when the train left.

Both … and

Implies a correlation between two subjects that are performing the same action.

Implica una correlación entre dos sujetos que están realizando la misma acción.

Michael can both read and write. / Michael puede leer y escribir.

Not only … but also

Can connect nouns or entire clauses. we this combination to insert additional elements to the sentence.

Puede conectar sustantivos o cláusulas enteras. Usamos esta combinación para insertar elementos adicionales a la oración.

Not only Mary but also Gabriel is from Italy.

 

She is not only a novelist but also a poet. /

No solo Mary sino también Gabriel es de Italia.

 

No solo es novelista sino también poeta.

Either … or

Connects two positive statements of equal weight.

Conecta dos afirmaciones positivas de igual peso.

I can have either cola or tea.

Either dye or paints are used to color cloth. / Puedo tomar cola o té.

Se utilizan tintes o pinturas para teñir telas.

So … as

 

 

Her story isn’t so boring as theirs. / Su historia no es tan aburrida como la de ellos.

No sooner … than

It is also used to denote simultaneous actions, is used to talk about something that happens immediately after something else.

También se usa para denotar acciones simultáneas, se usa para hablar de algo que sucede inmediatamente después de otra cosa.

We had no sooner gone to bed than the phone rang. / Apenas nos habíamos ido a la cama cuando sonó el teléfono.

The more … the more

 

 

The more you can dream, the more you can do. / Cuanto más puedas soñar, más podrás hacer.

So … that

We use as a conjunction to introduce clauses of reason and explanation. We can say that it is used to explain why an action is done.

Usamos como conjunción para introducir cláusulas de razón y explicación. Podemos decir que se utiliza para explicar por qué se realiza una acción.

My mother speaks so quickly that nobody understands what she says. / Mi madre habla tan rápido que nadie entiende lo que dice.

If …then

We use the correlative conjunction if… then… to introduce a conditional sentence when we want to emphasize the result of that condition.

Utilizamos la conjunción correlativa if… then… para introducir una oración condicional cuando queremos enfatizar el resultado de esa condición.

If that is the case, then I’m not surprised about what’s happening. / Si ese es el caso, entonces no estoy sorprendido por lo que está sucediendo.

Material complementario: Haz click aquí

Pulse aquí para ver el examen de esta clase: Examen


😎💭👍RESOURCES

En esta clase se culminó con la exposición de CONJUNCTIONS, cuya diapositiva completa se la dejo en los siguientes links: 

CLICK AQUÍ 👉Diapositiva 

Material complementario:  Haz click aquí 👈

Video complementario: Click aquí 👈

Pulse aquí para ver el examen de esta clase: 👉Examen

Comentarios

Entradas más populares de este blog

TEMARIO A1

USEFUL PHRASES IN ENGLISH! / FRASES ÚTILES EN INGLÉS!

FUTURE PERFECT CONTINUOUS/FUTURO PERFECTO CONTINUO