CONJUNCTIONS/ CONJUNCIONES
CONJUNCTIONS/ CONJUNCIONES
Definition: Conjunctions are used to join clauses, phrases, and words together for constructing sentences. Conjunctions make a link between/among words or groups of words to other parts of the sentence and show a relationship between/among them.
Las conjunciones se utilizan para unir cláusulas, frases y palabras para construir oraciones. Las conjunciones establecen un vínculo entre palabras o grupos de palabras con otras partes de la oración y muestran una relación entre ellas.
COORDINATING CONJUNCTIONS
💬Coordinating
Conjunctions are words used to connect words, phrases, and independent clauses.
We use coordinating conjunctions when we want to put equal emphasis on the
words, phrases, or independent clauses that we are connecting. / Las conjunciones coordinantes son
palabras que se usan para conectar palabras, frases y cláusulas independientes.
Usamos conjunciones coordinantes
cuando queremos poner el mismo énfasis en las palabras, frases u oraciones
independientes que estamos conectando.
COORDINATING
CONJUNCTION (FANBOYS) |
PURPOSE/PROPÓSITO |
ESPAÑOL |
EXAMPLE
SENTENCE |
For
Para |
To show reason. indicates causation: “We left a day early, for the
weather was not as clement as we had anticipated.” / |
Para mostrar la
razón. indica causalidad: “Salimos un día antes, porque el
clima no fue tan bueno como habíamos anticipado”. |
She bought a
mango, for she was hungry. / Ella compró un mango, porque tenía hambre. |
And
Y |
To
add information. juxtaposes two or more items without specifying a
relationship between them: “neorealism, neoclassical realism, and realist
constructivism”; “Mearsheimer subscribes to one approach, and Waltz argues for
another.” |
Para
agregar información. yuxtapone dos o más elementos sin especificar una
relación entre ellos: “neorrealismo, realismo neoclásico y constructivismo
realista”; “Mearsheimer se suscribe a un enfoque y Waltz aboga por otro”. |
Desiree
lives in Alaska, and she is a park ranger at the National Forest there. / Desiree
vive en Alaska y es guardabosques en el Bosque Nacional allí. |
Nor
Ni |
To add negative information. supplements a previously stated negation:
“neither fish nor fowl”; “The results did not confirm the
hypothesis, nor did they suggest any particular alternative
explanation.” |
Para agregar información negativa. complementa
una negación previamente declarada: “ni peces ni aves”; “Los resultados no
confirmaron la hipótesis, ni sugirieron ninguna explicación alternativa en
particular”. |
He
does not enjoy eating vegetables, nor does he enjoy eating fruit. / A él no
le gusta comer verduras, ni le gusta comer frutas. |
But
Pero |
To show contrast. signals a contradiction, caveat, or other
tension: “this oft-cited but inaccurate account”; “There was no
precedent for such an approach, but the team forged ahead.” |
Para mostrar el contraste. señala
una contradicción, advertencia u otra tensión: “este relato frecuentemente
citado pero inexacto”; “No había precedentes de tal enfoque, pero el equipo
siguió adelante”. |
The
class was difficult, but everyone ended up receiving a passing grade. / La
clase fue difícil, pero todos terminaron recibiendo una calificación
aprobatoria. |
Or
O |
To give a choice. indicates alternatives: “Give me liberty or give
me death.” |
Para dar a elegir. indica
alternativas: “Dame la libertad o dame la muerte”. |
We can see a horror movie, or we can see an action
movie./ Nosotros podemos ver
una película de terror, o podemos ver una película de acción. |
Yet
Aún |
To show concession or to contrast. like "but," means “nevertheless” or “in
spite of” something: “There was no precedent for such an approach, yet the
team forged ahead.”
|
Mostrar concesión o contrastar. como
"pero" significa "sin embargo" o "a pesar de"
algo: "No había precedentes para tal enfoque, pero el equipo siguió
adelante". |
The
test was difficult, yet everyone received higher than a “C” grade. / La
prueba fue difícil, pero todos recibieron una calificación superior a una
"C". |
So
Así |
To show result. like "for," indicates reasoning or
causation; while "for" indicates the cause, "so"
introduces the effect: “The weather was not as clement as we had
anticipated, so we left a day early.” |
Para mostrar resultado. como
"para", indica razonamiento o causalidad; mientras que
"for" indica la causa, "so" introduce el efecto: “El
clima no fue tan bueno como habíamos anticipado, así que salimos un día
antes”. |
I
was broke all week, so I had to eat Top Ramen for every meal. / Yo estuve
arruinado toda la semana, así que tuve que comer Top Ramen en cada comida. |
The
words you’ll never forget! / ¡Las palabras que nunca olvidarás!
Coordinating
conjunctions are limited to a few words that can easily be remembered with a
simple acronym: FANBOYS
For Para |
And Y |
Nor Ni |
But Pero |
Or O |
Yet Aún |
So Así |
These
are the seven words that are used as coordinating conjunctions, and they can
easily be memorized. Keep in mind that some of these words might be used in
other ways, but they are also the only words used as coordinating conjunctions.
/ Estas son las siete palabras que se usan como conjunciones coordinantes y se
pueden memorizar fácilmente. Tenga
en cuenta que algunas de estas palabras pueden usarse de otras maneras, pero
también son las únicas palabras que se usan como conjunciones coordinantes.
Now,
let’s go over the uses of these words, and the comma rules that go with them.
Ahora, repasemos los usos de estas palabras y las
reglas de coma que las acompañan.
😎Connecting Two Words / Conectando dos
palabras
Coordinating
conjunctions can connect two words that serve the same purpose in a sentence
(two verbs, two nouns, two adjectives, etc…). For this usage, we use the following structure: / Las
conjunciones coordinantes pueden conectar dos palabras que sirven para el mismo
propósito en una oración (dos verbos, dos sustantivos, dos adjetivos, etc.). Para
este uso, utilizamos la siguiente estructura:
Word |
Coordinating
Conjunction |
Word |
Commas are not needed when only two words
are being connected.
Las
comas no son necesarias cuando solo se conectan dos palabras.
👉-For lunch I could have a cheeseburger or pizza.
/ Para el almuerzo podría comer una hamburguesa con queso o una pizza.
👉-The weather is cool yet pleasant. / El
clima es fresco pero agradable.
👉-The children hopped and skipped to the
park. / Los niños saltaron y saltaron al parque.
😎Connecting Two Phrases / Conectar dos
frases
Coordinating
Conjunctions can connect two grammatically equal phrases. For this usage, we
use the same structure used for connecting two words. / Las conjunciones
coordinantes pueden conectar dos frases gramaticalmente iguales. Para este uso, usamos la misma estructura que se usa
para conectar dos palabras.
👉-He was nervous for the audition but excited
for the possibilities. / Estaba nervioso por la audición pero emocionado por
las posibilidades.
👉-We can drive to the pool or walk to the park. / Podemos conducir hasta la piscina o
caminar hasta el parque.
👉-They
were sweet little puppies and playful
with kids. / Eran cachorritos dulces
y juguetones con los niños.
😎Connecting
Two Independent Clauses / Conexión de dos cláusulas independientes
When we connect two main clauses with a coordinating
conjunction, we use the following structure: / Cuando conectamos dos oraciones
principales con una conjunción coordinante, usamos la siguiente estructura:
Independent
Clause |
, (Comma) |
Coordinating
Conjunction |
Independent
Clause |
👉-The
kids got bored, so they
went to the park. / Los niños se aburrieron, así que fueron al parque.
👉-Most video games are fun, but Minecraft is the best one! / La mayoría de los videojuegos
son divertidos, ¡pero Minecraft es el mejor!
👉-The guests did not mind the delay, nor did they complain about
getting a different room. / A los invitados no les importó la demora, ni se
quejaron de tener una habitación diferente.
💭Pro Tip: Using
coordinating conjunctions to combine independent clauses improves our writing
by taking short, choppy sentences, and making them more complex. Compare the following two examples: / El uso de
conjunciones coordinantes para combinar cláusulas independientes mejora nuestra
escritura al tomar oraciones cortas y entrecortadas y hacerlas más complejas. Compare
los siguientes dos ejemplos:
👉-I
wanted to bake a cake. I went to the store. I bought flour and sugar. I bought chocolate frosting to go on top. I also got
fresh strawberries to put on the cake. / Quería hacer un pastel. Fui a la tienda. Compré harina y azúcar. Compré
glaseado de chocolate para poner encima. También compré fresas frescas
para poner en el pastel.
👉-I
wanted to bake a cake, so I went to the store and bought flour and sugar. I
also bought chocolate frosting and fresh strawberries to go on top of the cake.
/ Quería hacer un pastel, así que fui a la tienda y compré harina y azúcar. También compré glaseado de chocolate y fresas frescas
para poner encima del pastel.
The second example flows better and sounds more sophisticated. / El segundo ejemplo fluye mejor y suena más sofisticado.
SUBORDINATING CONJUNCTIONS
💭😎Subordinating
conjunctions are essential parts of complex sentences with include at least two
clauses, with one of the clauses being main (independent) and the other being
subordinate (dependent).
There
is only one rule to remember about using subordinate conjunctions:
A
subordinate conjunction performs two functions within a sentence. First, it
illustrates the importance of the independent clause. Second, it provides a
transition between two ideas in the same sentence. The transition always
indicates a place, time, or cause and effect relationship. For example: We
looked in the metal canister, where Ginger often hides her candy. /
💬👍Las
conjunciones subordinantes son partes esenciales de oraciones complejas que
incluyen al menos dos cláusulas, siendo una de las cláusulas principal
(independiente) y la otra subordinada (dependiente).
Solo
hay una regla para recordar sobre el uso de conjunciones subordinadas:
Una
conjunción subordinada realiza dos funciones dentro de una oración. Primero,
ilustra la importancia de la cláusula independiente. En segundo lugar,
proporciona una transición entre dos ideas en la misma oración. La transición
siempre indica un lugar, tiempo o relación de causa y efecto. Por ejemplo:
Miramos en el bote de metal, donde Ginger suele esconder sus dulces.
LIST OF SUBORDINATING CONJUNCTIONS
|
||
Comparison/ Comparación
|
Time/
Tiempo
|
Concession/
Concesión
|
Than E.g. He is cleverer than I am.
/ Es más listo que yo.
Rather
than E.g. I chose to learn German rather
than French. / Elegí aprender alemán en lugar de francés.
Whether E.g. She was
uncertain whether to stay or leave. / No estaba segura de si
quedarse o irse.
As
much as E.g. He doesn’t earn as much
as me./ Él no gana tanto como
yo. Whereas E.g. Elliot is tall and
blond, whereas his brother is short and has dark hair. / Elliot es
alto y rubio, mientras que su hermano es bajo y tiene cabello oscuro.
|
After E.g. Mary closed his
diary after writing about that day’s events./ Mary cerró su diario después de escribir sobre los
eventos de ese día. As
soon as E.g. A baby deer can stand as soon
as it is born. / Un ciervo bebé puede ponerse de pie tan pronto como
nace. As
long as E.g. You can use my car as long
as you drive carefully. / Puedes usar mi coche siempre y cuando
conduzcas con cuidado. Before E.g. He always feeds the
dogs before he goes to school. / Siempre alimenta a los perros
antes de ir a la escuela. By
the time E.g. By the time ambulancemen
arrived, he was unconscious. / Cuando llegó el personal de ambulancia, estaba
inconsciente. Now
that E.g. You can go and play now
that you have finished your homework. / Puedes ir a jugar ahora que has
terminado tu tarea. Once E.g. Once you learn it, you never
forget./ Una vez que lo
aprendes, nunca lo olvidas. Since E.g. Mary has danced since she
was five. / Mary ha bailado desde que tenía cinco años. Till E.g. James lived with his parents till he
was twenty – five. / James vivió con sus padres hasta los veinticinco años. Until E.g. You can stay on the
bus until you reach London. / Puedes quedarte en el autobús hasta
llegar a Londres. When E.g. Tom’s parents cheered for
him when he crossed the finished line. / Los padres de Tom lo
vitorearon cuando cruzó la línea de meta. Whenever E.g. Whenever we go abroad, we take
as many pictures as possible./ Siempre
que vamos al extranjero, tomamos tantas fotografías como sea posible. While E.g. While I was walking to the
market, I met Jenny. / Mientras caminaba hacia el mercado, conocí a Jenny.
|
Though E.g. Though it was raining, she went out. / Aunque
estaba lloviendo, ella salió.
Although E.g. Although the kitchen is small, it is
well designed./ Aunque la cocina
es pequeña, está bien diseñada.
Even
though E.g. Even though he’s a millionaire, he lives
in a very small flat. / Aunque es millonario, vive en un piso muy pequeño. |
Place/
Lugar
|
Condition/
Condición
|
Manner/
Manera
|
Where E.g. This is the park where we played. / Ejemplo: Este es el parque donde jugamos. Wherever E.g. Wherever you go in the world, you’ll
always find someone who speaks English. / Ejemplo. Dondequiera que vayas en el mundo, siempre
encontrarás a alguien que hable inglés. |
If E.g. If you leave, I will be lonely. / Si te vas,
estaré sola
Only
if E.g. Only if a teacher has given permission
is a student allowed to leave the room. / Solo si un maestro ha dado permiso,
un estudiante puede salir del salón.
Unless E.g. You won’t succeed unless you work hard.
/ No tendrás éxito a menos que trabajes duro.
Provided
that E.g. I was allowed to go off by myself
provided that I promised to be careful. / Se me permitió salir solo con la
condición de que prometiera tener cuidado.
Assuming
that E.g. I hope to go to college next year,
assuming that I pass my exams. / Espero ir a la universidad el próximo año,
suponiendo que apruebe mis exámenes.
Even
if E.g. Even if you have already bought your
ticket, you will still need to wait in line. / Incluso si ya ha comprado su
boleto, aún tendrá que esperar en la fila.
In
case (that) E.g. I have my
umbrella with me in case it rains. / Tengo mi paraguas conmigo en caso de que
llueva.
Lest E.g. Study hard lest you should fail./ Estudia mucho para que no fracases. |
How E.g. She taught him how to play the piano./ Ella le enseñó a tocar el piano.
As
though E.g. They look as though they’re heading for
divorce. / Parece que se están dirigiendo al divorcio.
As if E.g. At sunset, the sun looks as if it is
going down. / Al atardecer, el sol parece que se está poniendo. |
Reasons/
Razónes
|
Relative
adjectives/ Adjetivos relativos
|
Relative Pronouns / Pronombres relativos |
Because E.g. I love
Matisse’s work because he uses color so brilliantly. / Me encanta el trabajo
de Matisse porque usa el color de manera brillante.
Since E.g. Since we’ve got a few minutes to wait
for the train, let’s have a cup of coffee. / Ya que tenemos unos minutos para
esperar el tren, tomemos una taza de café.
So
that E.g. I’ll go by car so that I can take more
luggage. / Iré en coche para poder llevar más equipaje.
In
order (that) E.g. Do exercises in order that your health
may improve. / Haz ejercicios para que tu salud mejore.
That E.g. We eat that we may live. / Comemos para
que podamos vivir.
As E.g. We played chess all evening as we had
nothing better to do. / Jugamos al ajedrez toda la noche porque no teníamos
nada mejor que hacer. |
That E.g. She went to the school that my father
went to. / Ella fue a la escuela a la que fue mi padre.
Whatever E.g. I copied in my notebook whatever he
wrote on the blackboard. / Copié en mi libreta lo que escribió en la pizarra.
Which E.g. He developed the films which he had
taken./ Reveló las películas
que había tomado.
Whichever E.g. Mary will eat chocolate cake or donut,
whichever is delicious. / Mary comerá pastel de chocolate o donut, lo que sea
delicioso. |
Who E.g. The person who made the mess needs to
clean it. / La persona que hizo el desastre necesita limpiarlo.
Whoever E.g. Whoever leaves last should turn off the
light. / El último en salir debe apagar la luz.
Whom E.g. He’s the man whom I met in Greece. / Es
el hombre que conocí en Grecia.
Whomever E.g. He was free to marry whomever he chose.
/ Era libre de casarse con quien quisiera.
Whose E.g. She’s the student whose handwriting is
the best in my class. / Ella es la estudiante cuya letra es la mejor de mi
clase. |
CORRELATIVE CONJUNCTIONS
Definition: Correlative conjunctions are pairs of
conjunctions that correlate with each other to connect words or phrases that
have more or less the same importance within the phrase.
Remember, correlative conjunctions are like a 'combination'. They
come in pairs and they need to be in pairs to work, but they are split in the
sentence.
Some of the most typical correlative conjunctions are:
neither…nor, either…or, both…and, not only…but also, just as…so, not only…but,
whether…or etc. /
Las conjunciones correlativas son pares de
conjunciones que correlacionan la una con la otra para conectar palabras o
frases que tienen más o menos la misma importancia dentro de la frase.
Recuerda, las conjunciones correlativas
son como una ‘combinación’. Vienen en pares y hace falta que estén en pares
para funcionar, pero están divididas en la frase.
Algunas de las conjunciones correlativas más típicas
son: neither…nor, either…or, both…and, not only…but also, just as…so, not
only…but, whether…or etc.
Correlative
Conjunctions
|
Purpose |
Español |
E.g. / Ejemplos |
Hardly … when |
Emphasize that one action occurs just before another. It is a
very interesting connector to tell stories or stories of past events.
Normally the verb of the action that occurred first is usually
conjugated in the past perfect (past perfect), while the second would go in
the past simple (past simple).
As for the adverb hardly, there are two possible positions in
the sentence: either at the beginning of the sentence, or between the
auxiliary have and the past participle. But hey! If you decide to put it at
the beginning, don't forget to do a subject and verb inversion. Let's look at
some examples: |
Enfatiza que una acción ocurre justo
antes que otra. Es un conector muy interesante para contar historias o
relatos de eventos pasados.
Normalmente el verbo de la acción que
ocurrió en primer lugar suele conjugarse en pasado perfecto (past perfect),
mientras que el segundo iría en pasado simple (past simple).
En cuanto al adverbio hardly, existen
dos posibles posiciones en la oración: o bien al principio de la frase, o
entre el auxiliar have y el participio pasado. Pero ¡ojo!. Si decides
colocarlo al principio, no olvides hacer una inversión de sujeto y verbo. |
I had hardly closed
my eyes when she came. / Apenas
había cerrado los ojos cuando ella vino. -Hardly had I started reading, when I fell asleep. (I had barely
started reading when I fell asleep.) -I had hardly started reading, when I fell asleep.
/ Hardly had I started
reading, when I fell asleep. (Apenas
había empezado a leer, cuando me quedé dormida).
I had hardly started
reading, when I fell asleep.
>> Como ves, ambas opciones son
perfectamente posibles y transmiten el mismo significado. Sin embargo, si
prefieres la primera opción, no olvides invertir el verbo. De lo contrario, tu
frase no será correcta. |
Such … that |
Connects two independent clauses in a way that applies a reason
for an action. |
Conecta dos cláusulas independientes de
una manera que aplica una razón para una acción. |
He is such a smart
boy that he passes his math exams successfully. / Es
un chico tan inteligente que aprueba sus exámenes de matemáticas con éxito. |
Neither … nor |
Connects two negative statements of
equal weight. |
Conecta dos afirmaciones negativas de
igual peso. |
Neither George nor his
brother is very tall. Love is neither
bought nor sold. / Ni George ni su
hermano son muy altos. El amor no se compra ni se vende. |
Whether … or |
Connects two possible actions of a subject. |
Conecta dos posibles acciones de un
sujeto. |
He must do it, whether he
likes it or not. / Debe hacerlo, le
guste o no. |
As … as |
Compares nouns using an adjective or an adverb. |
Compara sustantivos usando un adjetivo o
un adverbio. |
He’s not singing as loudly as he can. / No está cantando tan fuerte como
puede. |
Rather … than |
Presents a subject’s preference for one thing over another. |
Presenta la preferencia de un sujeto por
una cosa sobre otra. |
I would rather go
out than stay at home today. / Hoy prefiero salir
que quedarme en casa. |
Scarcely … when |
This connector is exactly the same as
the previous one in every way: it has the same meaning, it is also combined
with when, it admits the same two positions in the sentence, it maintains the
same inversion as hardly, and it is used with the same verb tenses. |
Este conector
es exactamente igual que el anterior en todos los sentidos: tiene el mismo
significado, también se combina con when, admite las dos mismas posiciones en
la frase, mantiene la inversión al igual que hardly y se usa con los mismos
tiempos verbales. |
Scarcely had I gone to bed when the
doorbell rang. / Apenas me había ido a la cama cuando sonó el timbre.
- Scarcely had I reached
the station, when the train left. (Apenas había llegado
a la estación, cuando el tren se fue).
I had scarcely reached the station, when the train left. |
Both … and |
Implies a correlation between two subjects that are performing
the same action. |
Implica una correlación entre dos
sujetos que están realizando la misma acción. |
Michael can both read and write. / Michael puede leer y escribir. |
Not only …
but also |
Can connect nouns or entire clauses. we
this combination to insert additional elements to the sentence. |
Puede conectar
sustantivos o cláusulas enteras. Usamos esta combinación para insertar
elementos adicionales a la oración. |
Not only Mary but also Gabriel
is from Italy. She is not only a
novelist but also a poet. / No solo Mary sino también Gabriel es de
Italia.
No solo es novelista sino también poeta. |
Either … or |
Connects two positive statements of equal weight. |
Conecta dos afirmaciones positivas de
igual peso. |
I can have either cola or tea. Either dye or paints are used to color cloth. / Puedo tomar cola
o té. Se utilizan tintes o pinturas para teñir
telas. |
So … as |
|
|
Her story isn’t so boring as theirs. / Su
historia no es tan aburrida como la de ellos. |
No sooner … than |
It is also used to denote simultaneous actions, is used to talk
about something that happens immediately after something else. |
También se usa para denotar acciones
simultáneas, se usa para hablar de algo que sucede inmediatamente después de
otra cosa. |
We had no sooner gone
to bed than the phone rang. / Apenas nos habíamos ido a
la cama cuando sonó el teléfono. |
The more … the more |
|
|
The more you can dream, the more you
can do. / Cuanto más puedas soñar, más podrás hacer. |
So … that |
We use as a conjunction to introduce clauses of reason and
explanation. We can say that it is used to explain why an action is done. |
Usamos como conjunción para introducir
cláusulas de razón y explicación. Podemos decir que se utiliza para explicar
por qué se realiza una acción. |
My mother speaks so quickly that nobody
understands what she says. / Mi madre habla tan rápido que nadie entiende lo
que dice. |
If …then |
We use the correlative conjunction if… then… to introduce a
conditional sentence when we want to emphasize the result of that condition. |
Utilizamos la conjunción correlativa if…
then… para introducir una oración condicional cuando queremos enfatizar el
resultado de esa condición. |
If that is the case, then I’m not surprised about what’s
happening. / Si ese es el caso, entonces no estoy sorprendido por lo que está
sucediendo. |
Material complementario: Haz click aquí
Pulse aquí para ver el examen de esta clase: Examen
😎💭👍RESOURCES
En esta
clase se culminó con la exposición de CONJUNCTIONS, cuya diapositiva completa
se la dejo en los siguientes links:
CLICK AQUÍ 👉Diapositiva
Material complementario: Haz click aquí 👈
Video complementario: Click aquí 👈
Pulse aquí para ver el examen de esta clase: 👉Examen
Comentarios
Publicar un comentario